Dit is uw moment om de lokale politiek te beïnvloeden

Stemlokaal_provinciale_verkiezingen_2015_(16668953348).jpg

Elk bedrijf heeft met politiek te maken, direct of indirect. Of het nu lokaal, regionaal of landelijk is, de politiek beslist over de voor u relevante wetten en vergunningen. Hier kunt u als ondernemer flink last van hebben. Het is daarom belangrijk om te zorgen dat de politiek de juiste prioriteiten en informatie heeft, kortom, dat uw public affairs op orde is. Hierbij wordt misschien wel de belangrijkste stap vaak vergeten: invloed op het verkiezingsprogramma.

In maart/april 2019 zijn de verkiezingen voor de Waterschappen, de Provinciale Staten en het Europees Parlement. Voorafgaand aan deze verkiezingen stellen de politieke partijen hun kandidatenlijst op en schrijven ze een verkiezingsprogramma. Het verkiezingsprogramma is een overzicht van de doelstellingen die de partijen tot de volgende verkiezingen willen behalen. Dit is voor de aanstaande politici een belangrijk document. De keuzes die in het verkiezingsprogramma gemaakt worden zijn medebepalend voor het aantal stemmen dat een partij gaat krijgen. Daarnaast is het zo dat partijen worden afgerekend als zij hun verkiezingsprogramma’s niet waarmaken. In het verkiezingsprogramma wordt dus de politieke koers uitgezet voor de komende vier jaar (vijf jaar voor EP).

Alle politieke beslissingen tot aan de volgende verkiezingen worden dus genomen met een schuin oog op het verkiezingsprogramma. Staat daarin dat er meer woningen gebouwd moeten worden? Dan zal een nieuwbouwproject eerder goedgekeurd worden. Is in het verkiezingsprogramma opgenomen dat detailhandel alleen nog in de binnensteden hoort, dan zal er geen nieuw outletcentrum mogen komen. Het verkiezingsprogramma is dus een zeer krachtig middel om invloed uit te oefenen op de besluiten die de politiek gaat nemen.

Op dit moment zijn binnen de politieke partijen de programmacommissies druk bezig met het schrijven van de verkiezingscampagnes. Hoe en door wie verschilt per partij, maar over het algemeen wordt het concept door de leden van de partij goedgekeurd. Als u de komende vier jaar dus iets wilt bereiken, is dit hét moment om te zorgen dat uw punt in het verkiezingsprogramma komt.

Vroeger was het gebruikelijk daarvoor een (standaard) brief van meerdere kantjes te sturen, op mooi briefpapier vol met argumenten en suggesties. Tegenwoordig worden de schrijvers van de verkiezingsprogramma's bedolven onder deze brieven en worden ze nauwelijks nog gelezen. Het is tegenwoordig dan ook veel belangrijker geworden om gebruik te maken van een uw of iemands netwerk. Het is immers veel effectiever als iemand die het oor van de programmacommissie heeft hen iets influistert. Als dat niet mogelijk is, kunt u ook zorgen dat uw onderwerp een maatschappelijk thema wordt, dan zal de programmacommissie daar eerder geneigd zijn iets over op te nemen.

Naast zorgen dat uw boodschap gehoord wordt, is het ook belangrijk dat uw suggestie overgenomen wordt. Belangrijk daarbij is dat u aansluit bij het gedachtegoed van de partij.  De ene partij vindt werkgelegenheid nu eenmaal belangrijker, de andere ruimte voor ondernemers. U framed uw boodschap dus voor elke partij.

Mocht het niet meer lukken om uw inbreng in de verkiezingsprogramma's te krijgen, wees dan niet getreurd. Het volgende moment om uw invloed aan te wenden is wanneer de coalities gevormd worden, net na de verkiezingen. En uiteraard blijft ook tijdens de regeerperiode de mogelijkheid bestaan om de politiek te helpen de juiste beslissing te nemen!

Heeft u vragen over dit onderwerp? Neemt u dan vooral contact met ons op!